Skip navigation

 

 

Jag kallar mig naturfotograf därför att jag oftast söker mina motiv i naturen. Men det är egentligen kopplingen mellan natur och mänsklig kultur som fascinerar mig mest. Jag letar efter naturens inflytande på människan och språket. Idag förlorar många människor sin samhörighet med naturen. Vi lever i städer där vi försöker behålla vår kontakt med naturen men också kontrollera den genom att så växter i krukor och ha sällskapsdjur. Kunskapen om hur vi överlever i naturen och i världen försvinner allt mer. Vi har byggt ett glashus omkring oss där vi tror oss sitta säkert men så fort naturen spänner musklerna lite, krossas väggarna och vi blir små och otrygga. Jag vill göra bilder som låter åskådaren få aha-upplevelser eller bilder som är hemlighetsfulla och inte avslöjar sitt huvudmotiv omedelbart. Jag vill hitta bilder som berör åskådaren, som visar hur vi under olika tidsperioder påverkat och påverkats av naturen. Jag vill göra bilder som visar hur vi fortfarande är en del av naturen och hur vi påverkas av ett genetiskt arv som styr vårt beteende.

10 Comments

  1. En bild som berör mig! Känslan av svensk sommar är påtaglig tycker jag. Ett stycke svensk natur som får en att längta ut – i naturen! 🙂

  2. Intressanta tankar och en oerhört fin bild. Här har du lyckats att förmedla känslan och samhörigheten med naturen.
    //Lars U.

  3. Fick en känsla av att stå på en väg som hade något slags barriär över sig – som sade: ”Här måste du betala lösen innan du träder vidare!!!” något hinsides. Kalla kårar… Stark
    bild Arne!!!

    🙂 Lasse

  4. Intressanta tankar och en intressant väg i bilden

  5. Jag känner igen mina egna tankar så starkt i dina formuleringar som du ger uttryck för här. Håller med dig till punkt och pricka. Kul att få se lite nytt av dig!
    Bilden illustrerar dina rade på ett fint sätt. Den oklara och kanske otrygga vägen som leder ut i den okända naturen på andra sidan porten.
    /Tomas

  6. Trevligt med ett inlägg från dig, jag har saknat detta. Som vanligt en välskriven och tänkvärd text. Bilden är vid första åsynen ett vacker svenskt kulturlandskap i fin gryningstid. Men den mörka formen till höger om vägen får mig att fundera på vad det egentligen är jag ser. Är det ”bara” en hässja eller, vilket formen antyder, något levande väsen? Du har således återigen lyckats i din strävan att skapa en bild som väcker betraktarens intresse och nyfikenhet. Hoppas få se mer…
    /Jukka

  7. Trevligt att du är tillbaka!! 🙂
    Man har ju varit inne på denna sida ett antal gånger utan att det har funnits något nytt… Men mye av det gamla materialet duger ju också läänge 🙂
    Har inte hittat någon mailadress till dig. Så jag frågar här istället;
    Jag undrar om det är ok att länka till din sida från min hemsida.
    Du kan väl höra av dig per mail om det är ok…?!

    /Johan Stadling

    • Eriksson Thomas
    • Posted september 3, 2011 at 8:07 e m
    • Permalink
    • Svara

    Mycket vacker bild
    /Thomas

  8. Her ble jeg betatt av dine innlegg på siden. De er så velskrevet og spennende. Du formidler mange flotte tanker i måten din å formidle stemninger i bildene. Det er jo spenningen ved å gå i skogen en har lyst til å formidle, men det er ikke lett å få de frem i bildene. Nydelige bilder i bloggen din. Tusen takk!

  9. så sant så, det du skriver, å dina bilder gillar jag, kul att se din sida leva igen 😉

    /Mona


Kommentera

