Skip navigation

Det har hänt mig några gånger under livet att jag plötsligt fått se någonting som jag inte alls förstår. Någonting hoppar över vägen framför bilen men det går inte att känna igen. Det rör sig inte som något djur jag känner till, det har ingen päls och kroppen är som en blandning av människa, hund och känguru. Jag söker efter en lekkamrat i mörkret men när jag sträcker ut handen och ropar får jag inget svar. Någonting sitter där i mörkret men det är inte min kamrat. Jag springer därifrån. Jag försöker skapa en bild av en häger som står och fiskar men det finns någonting okänt som observerar mig. Det oroar mig, jag ser någonting men förstår inte. Hjärnan behöver sinnesintryck, minnesbilder eller ord som kan förklara det okända. Ibland finns det inga svar och jag får acceptera att jag sett någonting jag aldrig kommer att förstå.

15 Comments

  1. En riktigt intressant bild och något av en illusion. Spännande! 🙂

  2. Underbar bild. Förstår 🙂
    Har också svårt att artbestämna din figur. Inte fågeln då alltså. Utan den som … 😉
    (vill inre avslöja. Fler vill säkert upptäcka)

    /Mats

  3. Återigen en suverän bild. Och som alltid finns det mer i den än man först kan ana. Lite kusligt faktiskt.
    /Jukka

  4. Stark bild – stark text! Allt mycket suggestivt! Folktro är fantastiskt!

    🙂 Lasse

  5. Stark bild o spännande text ! – hjärnan har fantastisk förmåga att fylla ut, försöka skapa sammanhang … ibland även när det inte finns några … Ha dé Thorsten

  6. Hej Arne!

    Visst är det en uggle/fågel-ande med en rund ihålig aura som kropp. Kanske passar den som huvudbonad likt en lagerkrans att lägga på någon som förstår dess mening. Om den nu finns någon mening där som passar in i våra dimensioner? Tyckte om texten under mullvaden. Den tar fram hur komplexa och missförstådda djur är.

  7. Suggestivt på många plan Arne. Snyggt jobbat!

  8. Hej Arne!
    Jag konstaterar att du har hittat en spännande personlig stil. Du uppfyller höga förväntningar och texterna gör sitt till. *Ryggdunk
    /Rikard

  9. Alltså, den är helt fantastisk! …(fågeln åxå)!
    En talande text… jag har varit med om liknande två gånger och kan fortfarande inte förklara det…

  10. Bild och text berör en på olika plan, dels det abstrakta ogreppbara och dels det konkreta som de två fåglarna får stå för.

    /Anna

  11. Vilken tur att han är så liten…och ingen som sitter och metar kan ju vara farlig så antagligen behöver man inte bli rädd…fast kanske liiite ändå, trodde dom små knytena höll till på rotnivå.

    /Mona

  12. Spännande & intressant bild & text bjuds man återigen på när man gör ett besök här.Härligt jobbat Arne !

    /Mats-Ove

  13. Fantastisk bild!

    Mvh Magnus

  14. Riktigt bra bild
    /thomas

  15. Tack för kloka ord. Jag känner likadant emellanåt.
    Sigge


Kommentera

