Skip navigation

Ordet spegel kommer från latinets speculum. I förhistorisk tid speglade man sig i vatten eller metallskivor . Det gamla nordiska ordet för spegel var skugg-sja vilket betydde skuggsyn. Skugga och spegelbild är två av de bilder av dig som ligger till grund för din självuppfattning. Du får även ta emot bilder från andra varelser som visar hur de ser på dig. En del bilder är skeva eller ofullständiga, andra fullständigt fel. En del ligger nära sanningen men vem du egentligen är vet du kanske inte ens själv. Bilderna påverkar dig. Jag tror det är viktigt för dig att välja  vilka bilder du ska ta emot och vilka du ska förkasta. Omge dig med de speglar och varelser som förser dig med bilder du kan växa med. Förkasta de speglar och varelser som ger dig bilder du vissnar av.

25 Comments

  1. En fantastisk bild på alla sätt!! 🙂

  2. Fantastiskt vacker bild, långt från schablonbilden av rådjur. Som vanligt mycket intressant text också, nåt annat hade jag inte heller förväntat mig. Totalt sett ett suveränt inlägg.
    //Lars U.

  3. Som vanligt en både inspirerande bild samt text ! Ha de gott ! Thorsten

  4. Snygg fördröjningseffekt Arne! Tänker på att rådjuret är iakttaget även från andra hållet genom ögat och det diffusa ansiktet uppe till höger.
    /Rikard

  5. Javisst är det en sagolik bild!
    Jag tror som du, att det är viktigt att välja vilka bilder jag ska ta till mig, alltså de som kan ge mig positiv kraft. Alla har tyvärr inte så lätt att sortera bort det som tär.
    /Kerstin

  6. sant så sant…..sen måste man även våga se sig själv i spegeln och inte någon annan.

    /M

    vacker bild….i vattnet dessutom, jag ser dom inte ens på en vanlig äng…hm!

  7. På ren svenska: Shit man – impressive!
    🙂

    Talr naturligtvis om såväl ord som bild. Träffar mig i maggropen i båda fallen.

    /Tomas

  8. Vacker spegelbild med fina färger!
    /Marie

  9. En underbar bild Arne. Det finns ett oerhört lugn i den som jag gärna tar till mig. Och som jag behöver just nu.

    Klok text också.

    //M

  10. Et behagelig og flott bilde 🙂

  11. Åh, wow! Vilken fantastisk bild!

  12. Som vanligt en mycket klok och givande text. Och bilden är helt fantastisk!
    /Jukka

  13. Tänkvärd & intressant text till en lika givande bild som passar som handen i handsken till texten.Mycket bra Arne !

    mvh/Mats-Ove

  14. Gillar dina bilder och texter som ger lite tuggmotstånd! Otroligt läcker rådjursbild som också är ovanlig. Har funderat på hur man kan få till rådjursbilder som inte är så där vanligt trista med ett rådjur på en gräsmatta. Den här sortens rådjursbild hade jag inte en aning om att man kunde få till 🙂

    /Anna

  15. Tack så mycket för era kommentarer allihopa. Det är ganska många djur som ger sig ut på simturer under sommarhalvåret. Det verkar som de slutar med det när vattnet börjar bli för kallt. Jag har sett älg, vildsvin och rådjur simma. Roligast ser det ut när de har horn på huvudet men någon sådan bild har jag inte lyckats med ännu.

  16. Vilken otroligt bra text! Så på pricken det man borde tänka på hela tiden! Med detta i sinnet skulle människan vara en lyckligare varelse – och sådant smittar av sig. Sprider vi detta evangelium har vi snart fred på vår stackars jord.
    Bilden är fantastisk, och gifter sig bra med den texten.

    🙂 Lasse

  17. Underbar bild med passande och tänkvärd text till…

    Christer K

  18. Tänkvärt!
    – och bilden är lysande bra!!! Som vanligt med dina bilder. Ren njutning.

    /Mats

  19. Bra bild Arne
    /Thomas

  20. Toppenbild!

    /Niklas

  21. Snyggt. Starkt att du är så tålmodig att kunna vänta in de små liven.

  22. Vilken fantastisk bra bild, och som vanligt bra och tänkvärd text till!

  23. Så klok och sann text… och bilden – den är verkligen helt fantastisk! Fridfull och vacker.

  24. Superb framing and unique reflections. very good.

  25. Wow, fantastisk bildde!


Kommentera

